Harga Sebuah Iman

~dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang~

kucoretkan sebuah kisah ringkas buat paparan semua, moga semua pembaca beroleh manfaat

Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.


Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.
Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut.


“Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?”, Imam tersebut bertanya kepada dirinya.

“Ah… syarikat bas ni dah kaya… setakat 20 sen ni.. nak beli tosei pun tak cukup”, monolog imam tersebut sendirian.

Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti. Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut. “Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen”, kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.


“Owh… terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. kan sedikit je
nilainya”, pemandu bas tersebut berkata.

Imam tersebut menjawab, “Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya wajib berlaku jujur”.

Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, “Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam”.


Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan.
Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan,

“Astaghfirullah! !!, Ampunkan daku Ya Allah… Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!.


Sahabat-sahabatku sekalian… Apa yang anda dapat daripada peristiwa di
atas? Ingatlah.. kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita
terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai
tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam… Sesungguhnya pada diri
Rasulullah s.a.w. itu terdapat contoh teladan yang baik.

” DUNIA sebagai ALAT
AKHIRAT sebagai MATLAMAT “

p/s: berfikirlah dgn rasional serta diiringi oleh timbangan  iman dalam melakukan sesuatu keputusan, ingatlah!! dgn hanya satu perlakuan adakalanya mampu merubah jutaan keadaan…

:: kepada Puan Sabrina… terima kasih ::

~kembara2dunia~ kenitra ville 18:20

Keletihan Pengembaraan Duniawi

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Firman Allah S.W.T:

kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan seketul daging dan seketul daging itu Kami jadikan tulang- belulang, lalu tulang –belulang itu Kami baluti dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka, Maha Suci Allah. Pencipta yang Paling Baik.”

( al-Mu’minun:14)

sesungguhnya begitu lah permulaan perjalanan sebuah penciptaan seorang insan bergelar manusia. 9 bulan 10 hari dalam rahim bonda, mengungkap jutaan rahsia , perjanjian demi perjanjian antara janin mulus yang bakal bergelar manusia dengan Penciptanya. Janji dipatri dengan kesanggupan menggalas kewajipan seorang hamba, mengabdikan diri dunia dan akhirat kepada Allah yang Maha Esa.

Sampai saat tiba, lahirlah anak kecil melihat dunia diiringi tangisan pertama, pelbagai rasa, gembira kerana diri merupakan sebaik-baik ciptaan

Firman Allah S.W.T:

“ sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya”

(at-Tin: 04)

Namun, sedih ,takut dan risau untuk meneruskan perjalanan yang bernama insan, yang pastinya semakin hari semakin akan diuji, menyaksikan sebuah kisah hidup yang memerlukan kekuatan iman, ketabahan hati dan keteguhan semangat serta kesabaran jitu menempuh segunung ujian, menentukan tahap dan kedudukan seorang hamba di sisi tuhannya.

Firman Allah S.W.T:

sesungguhnya, Kami telah menciptakan manusia daripada setitis mani yang bercampur**, yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan),kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.”

(al-Insan: 02)

** bercampur antara benih lelaki dan perempuan.

Begitulah indahnya kejadiaan seorang anak Adam perintis kepada sebuah kedamaian dunia dan akhirat dan anak Adam itu juga lah pencetus kesengsaraan dunia dan akhirat,

Maka, diri sendiri bertemankan pemikiran rasional yang sentiasa mengingati tuhannya sahaja yang mampu memandu jasad dan rohnya agar terus berada di atas landasan kebenaran.

Duhai insan,

pandulah dirimu dengan iman dan takwa, jauhi lah segala larangan dan usirlah nafsu amarah dari terus mendekatimu, tingkatkan doa dan pohonlah kesejahteraan dunia dan akhirat, moga pasak iman dalam jiwa tak mampu di goyahkan oleh musuh (iblis dan syaitan) selamanya. Pintalah dirimu sesuci kali pertama matamu merenung dunia, tidak bernoda tatkala tiba saatnya nyawamu terpisah dengan jasadnya.

Ingatlah….

Andai songsang langkahmu, terbazir masa dan peluang yang pernah dihadiakan Illahi untuk dikau mengumpul bekalan agar boleh dijadikan bekalan untuk mencapai kejayaan di akhirat sana, andai kehidupan hari ini juga tidak dihiasi dengan munajat menyuci nista,

pasti tak akan kau temui tenangnya, mahukah kehidupan yang dinikmati umpama mencari sebutir permata di celah kepingan kaca-kaca halus yang terhempas di kawasan

gersang? Sanggupkah hari-hari yang dilalui hanya sekadar sebuah KELETIHAN PENGEMBARAAN DUNIAWI? Sedangkan …hakikatnya kebahagiaan itu mampu kau petik dengan pohon iman yang rendang dan sarat dengan dedaun takwa dalam sanubari.

Sudah pastilah jawapannya…

TIDAK MAHU!!!!

P/s: sekadar muhasabah kembali perjalanan kita yang bergelar insan, diciptakan dengan tujuan dan dimatikan juga dengan tujuan..hargailah kehidupan yang ada dengan seadanya, usah dilupa bahawa “Janji Allah Itu Pasti Berlaku”

Fikir-fikirkan

nukilan khusus buat seorang temanku, terima kasih kerana mencetuskan ilham “KELETIHAN PENGEMBARAAN DUNIAWI” dan terima kasih juga di atas kesudian saudara meminjamkan ‘title’ sebagai bingkisan penulisan saya pada kali ini walaupun ianya adalah hak cipta terpelihara, moga kasih ILLAHI sentiasa mewarnai harimu. Jazakallah

~kembara2dunia~ kenitra ville, 01 ogos 2008. 13:43

Ali Bin Abi Talib…kau sepupu, menantu dan khalifah!

ALI BIN ABI TALIB ( Arab علي بن أبي طالب) ialah khalifah keempat Islam daripada Khulafa al-Rasyidin. Beliau juga ialah sepupu dan menantu Nabi Muhammad s.a.w. selepas mengahwini anak perempuan Rasulullah s.a.w. iaitu Fatimah.

Kehidupan Awal

Saidina Ali dilahirkan di Makkah pada tahun 598. Golongan Syiah percaya bahawa Saidina Ali dilahirkan di dalam Kaabah, tempat paling suci bagi orang Islam. Bapa Saidina Ali, Abu Talib ialah ahli puak Quraish dan juga ialah bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w.. Semasa Nabi Muhammad s.a.w. menjadi yatim dan kemudiannya dibela oleh datuknya yang kemudiannya meninggal dunia, Abu Talib menjaga Rasulullah s.a.w. Saidina Ali dan Nabi Muhammad yang merupakan sepupu dibesarkan seperti adik-beradik. Semasa Nabi Muhammad s.a.w. menerima wahyu daripada Allah s.w.t., Saidina Ali merupakan kanak-kanak pertama memeluk Islam.

Saidina Ali sentiasa menyokong Nabi Muhammad s.a.w. semasa kezaliman terhadap orang Muslim berlaku. Pada tahun 622 masihi, semasa peristiwa hijrah berlaku, Saidina Ali mengambil risiko dengan tidur di katil Rasulullah s.a.w. lantas berjaya mengelakkan satu percubaan membunuh.

Saidina Ali di Madinah

Semasa berlakunya Perang Badar, Saidina Ali menumpaskan seorang jaguh Quraish iaitu Walid ibni Utba di samping askar-askar Makkah yang lain. Selepas itu beliau mengahwini Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah s.a.w.

Sepanjang sepuluh tahun Nabi Muhammad s.a.w. mengetuai penduduk Madinah, Saidina Ali senantiasa menolong dan membantu baginda demi kemajuan umat Islam

Kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. (632M)

Selepas wafatnya Nabi Muhammad s.a.w. pada tahun 632 masihi, Saidina Abu Bakar dilantik menjadi khalifah pertama umat Islam. Adalah dikatakan bahawa Saidina Ali hanya menerima Saidina Abu Bakar enam bulan selepas Saidina Abu Bakar dilantik. Hal ini masih samar-samar.

Golongan Syiah percaya memandangkan Saidina Ali merupakan menantu dan sepupu kepada Rasulullah s.a.w. maka beliaulah yang seharusnya dilantik menjadi khalifah. Ahli Sunah Waljamaah pula percaya perlantikan Saidina Abu Bakar merupakan sesuatu yang tepat sekali.
Karamallahuwajha

Menjadi khalifah ke-4

Pada tahun 656 masihi, khalifah ketiga Islam iaitu Saidina Uthman Affan wafat kerana dibunuh di dalam rumahnya sendiri. Segelintir masyarakat kemudiannya mencadangkan Saidina Ali supaya menjadi khalifah tetapi Saidina Ali menolak. Tetapi selepas didesak oleh pengikutnya, beliau akhirnya menerima untuk menjadi khalifah.

Pentadbiran Saidina Ali

Perkara pertama beliau lakukan selepas dilantik menjadi khalifah ialah dengan menghapuskan pemberontakan yang ketuai oleh isteri Rasulullah iaitu Ummul Mukminin Saidatina Aisyah, dan dua orang sahabat Nabi iaitu Talhah ibn Ubaidillah dan Zubair ibn Awwam. Pemberontakan itu berjaya ditumpaskan oleh Saidina Ali dalam Perang Jamal (juga dikenali sebagai Perang Unta). Dalam peperangan ini, Talhah dan Zubair terkorban manakala Saidatina Aisyah kembali ke Madinah.

Selepas itu, Saidina Ali melantik gabenor-gabenor baru bagi menggantikan pentadbir-pentadbir yang dilantik oleh Saidina Uthman. Saidina Ali memindahkan pusat pentadbiran Islam daripada Madinah ke Kufah, Iraq. Kota Damsyik, Syria pula ditadbir oleh Muawiyah, Gabebor Syria dan saudara Saidina Uthman. Muawiyah telah dilantik sebagai Gabenor pada masa pemerintahan Saidina Umar lagi.

Muawiyah, yang menyimpan cita-cita politik yang besar, berpendapat bahawa siasatan berkenaan dengan pembunuhan Saidina Uthman adalah merupakan keutamaan bagi negara ketika itu dan beliau ingin mengetahui siapakah pembunuh Saidina Uthman dan pembunuh tersebut mestilah dihukum qisas. Bagi Saidina Ali, beliau berpendapat keadaan dalam negara hendaklah diamankan terlebih dahulu dengan seluruh penduduk berbaiah kepadanya sebelum beliau menyiasat kes pembunuhan Saidina Uthman. Muawiyah kemudiannnya menyatakan rasa kesal dengan kelambatan Saidina Ali menyiasat kematian Saidina Uthman, lalu melancarkan serangan ke atas Saidina Ali. Akhirnya terjadilah Perang Siffin di antara Muawiyah dan Saidina Ali. Di dalam peperangan ini antara para sahabat yang terlibat adalah Amru Al-Ash, Ammar ibn Yasir, Abdullah ibn Amru Al Ash, Abdullah ibn Abbas.

Ada di antara para sahabat bersikap berkecuali di dalam hal ini. Antaranya adalah Abdullah ibn Umar, Muhammad ibn Maslamah, Sa’ad ibn Abi Waqqas, Usamah ibn Zaid.

Human

firstly, I hope every reader will be enjoy with my words and take some message behind this simple story,

even it short tales but its touching, the story begins like this…

There was a blind girl who hated herself just because she was blind, she hated everyone around her self except her loving boyfriend. He was always there for her, being near in her side as long they knew each other. One day, she said “ if I could see the beautiful of the world, I would marry my sweet heart “.

Once day, some one donated a pair of eyes to her ,its too startle for her destiny and then she could see

everything, including her loyal boyfriend, so her boyfriend asked her ” now that you can see the whole world ,will you marry me? ” .The girl was shocked when she saw that her boyfriend was blind too. without piece of falter, she refused to marry him and said “ oh..no! no! you are blind but now I’m a perfect lady, you not suitable for me because you cant take care of me!!!

Broken heart made that guy walked in tears, two days later, the guy wrote a later to her, and saying…

JUST TAKE CARE OF MY EYES, please…

~** the end**~

note: this is how humans change when their status changes, only few will remember what life was before and who has always been there in the most painful situation. Everybody…I begged you to appreciate people around you before they left us without word, thinking bout it!

~kembara2dunia~ 00:12 , kenitra ville

Timun Dan Al-Kisahnya

Assalamualaikum,

menerima emel dari seorang teman yang berada jauh di perantauan sememangnya menyeronokkan, apatah lagi andai teman itu berada di negara yang bukan sebenua dengan kita. Baiklah, kita tinggalkan sahaja cerita tentang keseronokkan menerima emel tadi dan kita terus pergi ke message yang boleh kita ambil di sebalik emel tersebut.

Saya agak tertarik dengan cerita yang dikongsikan oleh seorang rakan mengenai ‘timun jepun’.Menurut rakan saya yang berada di sana, timun merupakan antara sayuran yang kurang mendapat sambutan di kalangan masyarakatnya melainkan untuk membuat sushi sahaja..itupun bukan selalu digunakan bergantung juga kepada kegemaran individu. Penjualan timun agak kurang mendapat sambutan mungkin di sebabkan timun adalah sejenis sayuran yang termasuk dalam katogori ‘sayuran sejuk’, mungkin agak kurang sesuai untuk dimakan selalu oleh penduduk Jepun memandangkan negara mereka mengalami musim sejuk yang panjang.

Namun penanaman timun di negara tersebut sangat memberangsangkan mungkin di sebabkan faktor suhu yang bersesuaian,rugi rasanya andai tanaman yang subur serta hasil yang segar terbiar tanpa pembeli di pasaran, Maka…penanam timun di Jepun telah mengambil beberapa inisiatif untuk melakukan hasil penanaman mereka, Nak tahu apa yang mereka lakukan????

mari kita saksikan… proses 1: timun yang baru bercambah dan masih bersaiz kecil dimasukkan ke dalam tiup plastik berbentuk proses 2 : memastikan tiup plastik tersebut benar-benar padan dengan saiz timun yang baru bercambah itu agar tidak terlalu padat atau terlalu banyak ruang yang berlebihan yang akan menyebabkan ianya longgar, agar mudah untuk tiup ini kekal bersama timun tersebut sepanjang tempoh pematangan

AKHIRNYA!!!!! terhasillah timun yang berwajah baru dan lebih menarik walaupun kita semua sudah tahu yang rasanya tetap sama……

Selain itu, selepas berjayanya proses ini, permintaan terhadap timun di pasaran Jepun turut meningkat. Malah harganya juga menjadi lebih tinggi dari sebelum ini….tak percaya????

INI BUKTINYA… haa!! betulkan?? selepas menjadi popular timun yang asalnya dulu berharga sekitar 190 yen kini dijual dengan harga 258 yen (17.58 dhm Morocco atau 07.80 ringgit Malaysia) erm….sangat mahalkan bagi sebiji timun? kalau dekat Malaysia timun paling mahal pun RM 1.oo sahaja sebiji.

SELAIN ITU, Ada juga suara daripada penduduk Jepun yang mengatakan selain sajian makanan mereka nampak lebih menarik dengan adanya timun berwajah baru ini juga mendorong anak-anak mereka untuk lebih menggemari sayuran terutamanya timun dalam setiap hidangan.

RALAT

Timun adalah sejenis sayuran yang berasal Asia Tenggara dan sangat digemari oleh rakyat negara serumpun (Malaysia , Indonesia , Brunei dan Singapura) , timun menjadi salah satu sayuran harian bagi masyarakat dari empat negara ini, persoalannya…Mengapa Kita tidak memulakan inovasi seperti ini?? bayangkan …andai inovasi ini berjaya kita asaskan..bukankah ianya boleh meningkatkan hasil dalam negara bukan sahaja daripada sudut pertanian malah daripada sudut pertambahan nilai eksport juga. Sejajar itu, ekonomi negara juga akan meningkat ..kenapa kita tak pernah memikirkannya?? perlukah bila tersungkur baru terngadah?

~ KESIMPULANNYA~

Setiap petani atau individu yang terlibat dalam bidang cultivation harus lebih kreatif dan lebih berinovasi dalam menarik minat pembeli, sentiasa ingin menampilkan sesuatu yang baru di pasaran global…tetapi apa yang paling utama ialah ‘pantas mengejar duit dan bukan hanya menadah tangan memohon agar duit jatuh ke riba’…..fikir-fikirkan duhai teman.

sekian, kembara2dunia, kenitra ville,02:44

Duga Sahabat

~Pba 2006 dalam ingatan, moga ukhwah yang terbina kekal selamanya, jauh di mata tak bererti jauh di hati~grabbing pic from Khairul abdan profile…(thanks frenz)

Nukilan ini kutujukan khas buat seorang teman(are-ai magnificent) yang menyumbangkan bingkisan ilham, agar mata penaku tidak terhenti tanpa kata.

Bermula al-kisah apabila seorang remaja bertanya padaku, Bicaralah pada kami tentang PERSAHABATAN…

Dan aku menjawab:
Sahabat adalah keperluan jiwa, yang mesti dipenuhi.
Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau tuai dengan penuh rasa terima kasih. Dan dia pulalah naungan dan pendiangmu. Kerana kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa mahu kedamaian.

Bila dia berbicara, mengungkapkan fikirannya, kau tiada takut membisikkan kata “Tidak” di kalbumu sendiri, pun tiada kau menyembunyikan kata “Ya”. Dan bilamana dia diam,hatimu berhenti dari mendengar hatinya; kerana tanpa ungkapan kata, dalam  persahabatan, segala fikiran, hasrat, dan keinginan dilahirkan bersama dan dikongsi, dengan kegembiraan tiada terkirakan. Di kala berpisah dengan sahabat, tiadalah kau berdukacita; Kerana yang paling kau kasihi dalam dirinya, mungkin kau nampak lebih jelas dalam ketiadaannya, bagai sebuah gunung bagi seorang pendaki, nampak lebih agung daripada tanah dataran.

Dan tiada maksud lain dari persahabatan kecuali saling memperkaya roh kejiwaan.
Kerana cinta yang mencari sesuatu di luar jangkauan misterinya, bukanlah cinta , tetapi sebuah jala yang ditebarkan hanya menangkap yang tiada diharapkan.

Dan persembahkanlah yang terindah bagi sahabatmu. Jika dia harus tahu musim surutmu, biarlah dia mengenali pula musim pasangmu. Gerangan apa sahabat itu jika  kau sentiasa mencarinya, untuk sekadar bersama dalam membunuh waktu?
Maka carilah ia untuk bersama menghidupkan sang waktu! Kerana dialah yang bisa mengisi kekuranganmu, bukan mengisi kekosonganmu.Ingatlah dalam manisnya persahabatan, biarkanlah ada tawa ria dan berkongsi kegembiraan, kerana dalam titisan kecil embun pagi, hati manusia menemui fajar dan ghairah segar kehidupan.

P/s: buat semua teman tersayang, hargailah ukhwah yang terbina, terimalah seadanya baik dan buruk seseorang teman itu, ingatlah! Manusia tidak mungkin hidup sendirian tanpa berteman….benar!! teman bukan segalanya tetapi sebagai manusia kita memerlukan teman…Lantaran itu, rapatkan ukhwah dgn jalinan kemaafan dan saling lengkap melengkapi..teringat aku kata seorang temanku “kongsi kelebihan tampung kekurangan

kembara2dunia, kenitra ville, 20:10

Ibnou Tufail

salam hormat ,

sejuta langkah menuju kejayaan ku mulakan di sini

memandangkan diri ini merupakan pelajar di Universiti Ibnou Tufail, kenitra , Maroc membuatkan hati kecil ini terpanggil untuk mengkaji siapa sebenarnya Ibnou Tofail sehinggakan namanya agak masyhur dikalangan pengkaji ilmuan Islam..apakah kehebatan dan keistimewaan beliau sehingga namanya diambil untuk dijadikan nama sebuah pusat pengajian tinggi…Ayuh!bersama kita telusuri ….siapa Ibnou Tufail yang sebenar.

Ahli falsafah yang mendahului zaman.

Dunia Islam telah melahirkan ramai ahli falsafah yang hebat. Namun begitu, falsafah Islam tetap dianggap sebagai satu kelompok yang hilang dalam sejarah pemikiran manusia. Maka tidak hairanlah, sejarah lebih mengenali tokoh-tokoh falsafah Yunani dan barat jika dibandingkan dengan ahli falsafah Islam.

Walaupun beberapa tokoh falsafah Islam seperti al-Kindi, al-Farabi, dan Ibn Sina mendapat pengiktirafan dari Barat, tetapi mereka tidak mendapat tempat yang sewajarnya jika dibandingkan dengan ahli falsafah Yunani seperti Plato dan Aristotle. Kajian-kajian mengenai tokoh berkenaan masih belum memadai dan jauh daripada memuaskan.

Walaupun para sarjana, ilmuwan, dan ahli falsafah Islam telah menghasilkan sejumlah karya-karya yang besar tetapi kebanyakan tulisan mereka belum diterjemahkan.

Tidak kurang juga yang musnah disebabkan oleh peperangan dan penaklukan yang dilakukan oleh kuasa asing. Malahan kajian yang dibuat terhadap pemikiran falsafah beberapa tokoh terkenal seperti Ibnu Rusyd tidak diberikan penilaian yang adil. Kajian dan terjemahan yang dibuat oleh S.Van den Berg terhadap kitab “Lima Baida al-Thaan”, tulisan Ibnu Rusyd mengenai metafizik misalnya tidak mendapat sorotan yang meluas wahal kajian tersebut dapat membantu kita memahami dan mendekati pemikiran ahli falsafah itu dengan lebih mendalam lagi.

Begitu juga dengan pemikiran falsafah Ibn Tufail tidak banyak diketahui oleh umat Islam sendiri. Ibn Tufail yang lahir pada tahun 1106 Masihi di Asya, Granada lebih dikenali sebagai ahli hukum, perubatan, dan ahli politik yang handal. Semasa pemerintahan al-Mu’min ibn Ali, Ibn Tufail atau nama asalnya, Abu Bakr Muhammad ibn Abdul Malik ibn Muhammad ibn Muhammad ibn Tufail al-Qisi pernah dilantik sebagai pembantu gabenor Wilayah Sabtah dan Tonjah di Maghribi.

Beliau juga pernah menjadi doktor peribadi kepada pemerintah al-Muwahidin, Abu Ya’kub Yusuf. Selepas bersara, tempatnya digantikan oleh anak muridnya iaitu Ibnu Rusyd. Semasa hayatnya, Ibn Tufail pernah dilantik sebagai menteri dan merupakan ahli politik yang dihormati oleh pihak pemerintah.

Selain itu, beliau juga melibatkan dirinya dalam bidang pendidikan, pengadilan, dan penulisan. Walaupun Ibn Tufail dikatakan telah menulis banyak buku tetapi hanya sebuah sahaja kitab yang diwariskan kepada generasi umat Islam hari ini. Kitab itu ialah “Hay ibn Yaqzan” yang memuatkan pandangannya secara umum, dengan gaya bahasa yang menarik dan imiginasi yang indah. Buku ini dianggap sebagai warisan paling unik yang ditinggalkan oleh seorang ahli falsafah Islam.

Buku ini kemudiannya diterjemahkan ke dalam berbagai-bagai bahasa dunia. Yang menarik dalam buku itu, Ibn Tufail berusaha menerangkan bagaimana manusia mempunyai potensi untuk mengenali Allah. Katanya, semua ini dapat dilakukan dengan membuat penelitian terhadap alam sekitar dan sekelilingnya.

Menerusi buku itu, Ibn Tufail cuba merangka satu sistem falsafah berdasarkan perkembangan pemikiran yang ada pada diri manusia. Beliau berusaha mengungkap persoalan serta hubungan antara manusia, akal, dan Tuhan. Untuk itu, beliau telah menggunakan watak Hayibn Yaqzan yang hidup di sebuah pulau di Khatulistiwa sebagai gambaran percampuran empat unsur penting dalam kehidupan iaitu panas, sejuk, kering, dan basah dengan tanah. Watak itu hidup terpencil dan dapat mempertahankan kelangsungan hidupnya dengan pimpinan akal dan bantuan pancaindera. Langkah Ibn Tufail menggunakan analog! watak tersebut dalam bukunya dianggap sebagai suatu perkara yang luar biasa dalam penulisan karya yang berbentuk falsafah.

Watak itu tidak pernah mengenali kedua-dua ibu bapanya. Tetapi alam telah memberinya seekor kijang yang menyusu dan memberinya makan. Setelah dewasa, dia mengarahkan pandangannya terhadap perkara yang ada di sekelilingnya. Di sini dia mulai membahaskan tentang kejadian dan rahsia perubahan yang berlaku disekelilingnya. Pada anggapannya di sebalik alamnya terdapat sebab-sebab yang tersembunyi yang mentadbir dan membentuknya. Hay bin Yaqzan selalu membahas dan menganalisa sesuatu perkara sehingga dia mampu mengetahui bahawa kebahagian dan kesengsaraan manusia itu bergantung kepada hubungannya dengan Allah. Dengan watak “Hay” itu, Ibn Tufail berjaya membuat huraian yang menarik sekaligus membantu kita memahami pemikiran falsafahnya.

Buku itu juga mengandungi pengamatan Ibn Tufail mengenai ilmu metafizik, matematik, fizik, dan sebagainya. Ibn Tufail melihat alam ini sebagai baru dan ditadbir oleh Tuhan yang satu dan berkuasa penuh. Dalam diri manusia pula terdapat roh yang menjadi sumber dan asas kehidupan mereka di muka bumi ini. Falsafah Ibn Tufail bukan sekadar menyentuh perkara yang berkaitan dengan metafizik tetapi juga sains tabii seperti fizik. Ibn Tufail mendapati bahawa lapisan udara yang tinggi lebih sejuk dan nipis daripada lapisan yang rendah. Hal ini disebabkan kepanasan berlaku di permukaan bumi bukannya di ruang dan lapisan udara.

Beliau juga mendapati bahawa kepanasan boleh dihasilkan melalui geselan, gerakan cahaya sama ada daripada apt ataupun matahari. Meskipun pandangan itu dianggap sebagai satu perkara yang biasa pada hari ini tetapi pandangan ini sebenarnya telah menyediakan landasan kepada ahli sains untuk melakukan kajian terhadap kepanasan dan segala fenomena yang berkaitan dengannya. Pemikiran falsafah Ibn Tufail juga meliputi perkara yang berhubung dengan masyarakat. Beliau menyifatkan masyarakat terdiri daripada sebahagian besar anggota-anggota yang malas. Lantaran itu, mereka mudah terpengaruhi dan terikut-ikut dengan nilai yang sedia ada tanpa mahu memperbahaskannya.

Ibn Tufail hidup hampir sezaman dengan Ibnu Bajjah. Maka sebab itu beliau mudah menerima pandangan falsafah Ibnu Bajjah, al-Farabi, dan beberapa ahli falsafah Islam yang lain dengan baik. Menurut sesetengah pengkaji dan pemikir, Ibn Tufail banyak dipengaruhi oleh falsafah Ibnu Bajjah sebagaimana yang dapat diperhatikan pada pertengahan buku Hay bin Yaqzan yang banyak membawa saranan yang terdapat dalam kitab “al-Mutawwahid”. Dalam buku itu, Ibnu Bajjah telah melakukan pembelaan terhadap tulisan-tulisan al Farabi dan Ibnu Sina.

Namun begitu, Ibnu Tufail tidak menerima sarangan itu bulat-bulat melainkan selepas dibahaskan secara kritis. Selain itu beliau seorang yang berpegang kepada logik dalam mengungkap realiti alam dan kehidupan manusia.

Barangkali bertitik tolak daripada sikapnya itu, beliau tidak menyepi dan mengasingkan diri seperti mana yang dilakukan oleh segelintir ahli falsafah lain. Sebaliknya beliau bergiat dalam hal-hal yang berkaitan dengan kemasyarakatan dan mengambil bahagian secara aktif dalam urusan pemerintahan serta kenegaraan.

~kembara2dunia,kenitra ville, 17:00

Rasionalkah Kata Mereka?

Segaris rasa daripada kembara2dunia:-

“Assalamualaikum kepada semua pembaca ,pertamanya saya ingin memohon seribu kemaafan andai apa yang bakal saya hidangkan buat semua ini akan mencetuskan sedikit kontroversi terutamanya dikalangan pembaca wanita, bukan bertujuan untuk memaparkan kelemahan atau menjatuhkan insane yang bergelar wanita tetapi sekadar ingin memaparkan rasionalnya kata-kata orang di luar mengenai PERIHAL WANITA, Namun terimalah dengan hati terbuka dan jadikan kritikkan sebagai aspirasi membaiki diri.”

“Cerita ini peringatan untuk kawan lelaki j,tetapi orang perempuan nak take note pun boleh .Jom kita tenguk benda-benda yang selama ini menjadi rahsia yang terperam buat orang perempuan. Ini bukan mengumpat, tapi kenyataan. jadi bagi lelaki haruslah fahami hakikat bahawa perempuan itu……Salah satu kegemaran orang perempuan ialah salin resepi, fotostat resepi dan hafal resepi. Dan salah satu ketidakgemaran orang perempuan ialah masak ikut resepi.

Menurut satu kajian; kebanyakan wanita akan berkata,”tengok anak orang teringat anak kita.” Dan menurut satu kajian lagi; kebanyakan lelaki akan berkata,” tengok
bini orang terlupa bini kita!” Selangkah lelaki sama dengan tiga langkah orang
perempuan bila berjalan tapi tiga langkah orang lelaki akan menjadi satu langkah orang perempuan bila dia orang nampak ada jualan besar-besaran!
Wanita memang pemurah… sebab itu diaorang bermurah hati tabur duit ke shopping complex tiap-tiap minggu!

Orang perempuan tidak akan menjadi perempuan yang baik sekiranya dia tak tahu tarik muncung empat, lima depa time merajuk! Sekali pandang lipstik kat bibir perempuan tu sama sahaja warna merah, tapi dua kali pandang warna tu sebenarnya tak sama; ada merah ros, merah sirap, merah hati, merah darah dan duit merah.

Menurut satu kajian, 99.9 peratus punca pergaduhan suami isteri adalah berpunca daripada isteri. Dan satu lagi kajian, 99.9 peratus punca pendapatan suamiisteri adalah berpunca daripada suami.

Antara orang yang disayangi wanita dalam dunia ini ialah suaminya dan tauke shopping complexnya! Binatang yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang ketika berjalan ialah itik. Manusia yang suka berlenggang dan tak berhenti-henti bersembang
ketika apa saja ialah per…per…!

Wanita sanggup mengeluarkan berpuluh ringgit untuk beli alat make up dan mereka juga tergamak habiskan duit untuk membeli pencuci make up. Nampak sangat merekalah satu-satunya makhluk di muka bumi ini yang suka sangat buang duit beli alat make up!
Orang perempuan akan membelek muka di cermin sekurang-kurangnya tiga kali sebelum ke tempat kerja,enam kali semasa kerja dan tiga kali pula selepas balik kerja dengan mengambil masa kira-kira setengah jam setiap kali. Ini bererti selama enam jam sehari orang perempuan buat kerja tak berfaedah – tengok muka sendiri.

Menurut satu kajian, jumlah wanita memakai cermin mata adalah tiga kali ganda dibandingkan dengan lelaki. Ini adalah kerana mata wanita mudah rabun sebab mereka
memang mudah rambang mata. Tempat yang selalu menjadi tarikan kepada wanita ialah shopping complex, pasar malam, pasar sehari dan pasar tani. Ini sekali lagi menunjukkan wanita memang suka menghabiskan duit.

Menjelang bulan puasa, rata-rata orang perempuan akan mengurangkan kekerapan bercakap dan menambah kekerapan membeli-belah!Orang perempuan memang mudah kecil hati. Dalam sehari sekurang-kurangnya lima enam kali mereka berkecil hati. Jika ini berterusan selama beberapa tahun tak mustahil lama-lama orang perempuan akan kehabisan hati!Wanita telah diiktiraf sebagai kaum yang paling bijak terutama dalam hal berbelanja.

Menurut satu perangkaan, orang perempuan tidak boleh bertahan lama. Paling lama cuma sampai umur 50 saja. Selepas itu orang perempuan cuma tinggal gusi. Ini adalah kesan kuat bercakap ketika muda.

Tahu tak??

Sejenis burung yang boleh terbang sepanjang hari tanpa mengibaskan kedua-dua sayapnya dikenali sebagai albatross. Sejenis manusia yang boleh bercakap sepanjang hari tanpa henti-henti dikenali sebagai…Salah satu kegemaran orang perempuan ialah menyimpan kuku panjang. Kalau dihimpun dan dicantumkan kuku-kuku orang perempuan seluruh Malaysia, ianya sama panjang dengan jambatan Pulau Pinang.

P/s: kepada kaum hawa, buktikan kepada kaum adam bahawa firasat mereka tidak tepat sama sekali, jangan kau tangisi fitrah dirimu, namun berusahalah untuk buktikan bahawa “tangan yang menghayun buaian juga mampu menggegarkan dunia”.Jangan besedih hati dengan apa yang saya sajikan ini, hadapi ia dengan minda merdeka, saya fahami apa yang anda rasakan kerana saya jua wanita…

Sekian, ~kembara2dunia, kenitra ville, 15:07

Diari sepi Anak Kecil

Denai aman bergejolak lagi

kian kali bungkami hati

teriakkan anak kecil menggempar sepi

bertandang pilu berselubungi duri

selumbar bermaha prajudis

terbang suka merembes hiba

entah mana perginya sayang

lenyap tak terkesan ihsan

anak kecil itu mencoret derita

diari hatinya megukir lara

pudar senyum walau tak bernoda

dek peluru tiada berjiwa

apa daya dia merintis

mampu saksi dan tangis

tiada terluah kata melawan

kerna dia hanya anak kecil

hanya anak kecil!

Patri Ceria

ukirkan senyum di pahit hempedu

garap indah melawan payah

khabarkan bulan kukirim rindu

sayugia esok beroleh hidayah

KALAM ILLAHI MERUNGKAP SEGALA PERSOALAN

1. Kenapa aku diuji?

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;

’’kami telah beriman“ sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami

telah menguji orang2 yg sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2

yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta’’ (al-ankabut: 2-3)

2. kenapa aku tak dapat apa yg aku nak?

’’Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula

Kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.“ (al-baqarah:216)

3. Kenapa ujian seberat ini?

’’Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya“

(al-baqarah:286)

4. kenapa rasa kecewa?

’’janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya,jika kamu org2 yang beriman“

(al-imran:139)

5. Arghhh…aku dah tak dapat bertahan lagi!!!

’’….dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada

berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir“ (yusuf:12)

6. Apa yang aku dapat dari semua ini?

’’sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang2 mukmin,diri,harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka……“(at-taubah:111)

7. Bagaimana harus aku hadapi segalanya?

’’wahai org2 yg beriman! Bersabarlah kamu(menghadapi segala kesukaran dalam

mengerjakan perkara2 yg berkebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada

kesabaran musuh,di medan perjuangan, dan bersedialah( dengan kekuatan pertahanan

di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya

(mencapai kemenangan)” (al-imran:200)

‘’ Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan

sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk“ ( al-baqarah:45)

8. Kepada siapa dapatku bergantung harap?

’’ Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain daripada-NYA. Hanya kepada-NYA aku bertawakal.“ ( at-taubah:129)

p/s:
hidup
+senyumduka =ceria

~kembara2dunia,kenitra ville, 2008

« Older entries
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.